Висновки

У дисертації запропоновано новий підхід до вирішення актуальної проблеми професійного самовизначення школярів у середніх навчальних закладах України шляхом вивчення та впровадження кращого американського досвіду у вітчизняну теорію та практику професійної орієнтації.

Результати проведеного дослідження засвідчили досягнення мети й розв’язання поставлених завдань, що дало змогу зробити відповідні висновки:

  1. На основі теоретичного аналізу з’ясовано стан дослідженості проблеми професійного самовизначення учнівської молоді в середніх навчальних закладах у педагогічній теорії та профорієнтаційній практиці США. Визначено, що актуальність зазначеної проблеми в США обумовлюється суперечністю між незначною кількістю місць для професійного навчання та праці й високими вимогами до професійних якостей претендентів на робочі місця, що вимагає від кожної особистості вигідно відрізнятися від інших своїми індивідуальними досягненнями й особистісними якостями. Для вирішення згаданої суперечності американськими вченими розроблено такі теорії та теоретичні концепції професійного самовизначення, як розвивальна теорія професійного вибору E. Ginsberg (Є. Гінсберга), теорія розвитку професійної поведінки D. Super (Д. Сьюпера), концепція професійного розвитку A. Maslow (А. Маслоу) тощо.

На підставі вивчення праць американських учених визначено сутність професійного самовизначення особистості як довготривалого процесу урівноваження та узгодження, з одного боку, інтересів, бажань, знань і вмінь індивіда (самоконцепція), а з іншого, – можливостей та вимог світу праці та професій (світ професій). Зміст цього процесу зумовлюється як суспільними цінностями, нормами та вимогам, які зазнають постійних змін, так і розвитком новітніх інформаційних технологій.

  1. Охарактеризовано систему професійної орієнтації учнів у США, як сукупності державних, громадських та інших установ і зроблено висновок, що в сучасній американській педагогічній науці особливостями професійної орієнтації учнівської молоді в середніх навчальних закладах США є: ступеневий характер професійного самовизначення і варіативність переходу від однієї форми до іншої; посилення ролі недержавних форм професійної орієнтації школярів і зв’язку їх шкільного навчання з практикою; своєчасне реагування системи освіти на зміни в структурі і на ринку праці; використання в допрофесійній та професійній підготовці молоді компетентнісного підходу; психолого-педагогічна підтримка процесу вибору молодою людиною майбутньої професії в контексті вирішення більш широкої проблеми підготовки до вибору професійної кар’єри тощо.
  2. Визначено й розкрито зміст, методи, технології та організаційно-педагогічне забезпечення професійного самовизначення учнів у середній школі США. З’ясовано, що зміст формування професійного самовизначення учнівської молоді в середніх навчальних закладах США передбачає засвоєння знань про світ професій, усвідомлення власних бажань щодо майбутньої професії; оцінку особистісних і психофізіологічних властивостей та можливостей; аналіз очікувань суспільства, вимог світу професій; розробку професійної стратегії, реалізацію професійних намірів, планів.

Визначено такі групи специфічних методів профорієнтаційної роботи в середніх навчальних закладах США: інформаційно-довідкові (просвітницькі); професійної психодіагностики; морально-емоційної підтримки школярів; надання допомоги в конкретному виборі й ухваленні рішення.

З’ясовано, що одним із засобів реалізації акту “School-to-Work” (у дослівному перекладі “Школа – роботі”) є програма розвитку кар’єри (Career Development), яка передбачає: ознайомлення учнів із використанням знань з академічних предметів для здійснення кар’єри, зустрічі з представниками різних професій, проведення екскурсій на підприємствах, одержання досвіду роботи, використання центрів розвитку кар’єри, підтримку випускників у працевлаштуванні після закінчення навчального закладу тощо.

Встановлено, що ефективною у професійному самовизначенні учнівської молоді США є проектна діяльність.

  1. Здійснено порівняльний аналіз професійної самовизначеності українських та американських школярів, основних тенденцій професійного самовизначення школярів у середніх навчальних закладах України та США.

Обґрунтовано сучасні тенденції професійного самовизначення учнівської молоді в середній школі США (активна позиція держави щодо модернізації системи профорієнтації, впровадження сучасних комплексних програм у галузі професійного самовизначення; залучення до професійного самовизначення школярів державних та громадських організацій; пошук оптимальних варіантів розв’язання проблеми узгодження професійних інтересів молодих людей з кон’юнктурою ринку; розширення мережі професійно-інформаційних центрів; цілеспрямоване вивчення та врахування індивідуальних інтересів, нахилів, здібностей особистості; введення спеціальних предметів, що ознайомлюють школярів із світом сучасних професій; використання активних та інтерактивних форм, методів та технологій професійної орієнтації; залучення учнів до безпосередньої трудової діяльності, в якій випробовують свої професійні наміри; широкомасштабне інформаційно-методичне забезпечення навчальних закладів з питань профорієнтації; введення в середніх навчальних закладах посади незалежних профконсультантів); розкрито зміст та організаційно-педагогічне забезпечення процесу професійного самовизначення учнів в американській школі шляхом їх залучення до проектної, дослідницької, інформаційно-пошукової і предметно-практичної діяльності; окреслено шляхи використання позитивного американського науково-практичного досвіду професійного самовизначення учнів в українській освітньо-виховній практиці на загальнодержавному, адміністративному, змістовому рівнях та на рівні навчального закладу.

Проведений моніторинг професійної самовизначеності учнів старших класів в Україні та США за трьома основними критеріями: когнітивним, мотиваційним та діяльнісним дав підстави стверджувати, що американські школярі мають кращу обізнаність із світом професій, усвідомлено вибирають власне професійне майбутнє, активно випробовують себе у обраній професії.

Розроблено рекомендації щодо використання позитивного американського досвіду професійного самовизначення учнівської молоді у навчальному процесі вітчизняних шкіл на загальнодержавному, адміністративному, змістовому, практичному рівнях та на рівні навчального закладу.

Виконане дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Перспективи подальшого дослідження з цієї проблеми вбачаємо у визначенні змістово-технологічних аспектів формування професійного самовизначення учнівської молоді в середніх навчальних закладах США на засадах діяльнісного, особистісного й компетентнісного підходів; організаційних та педагогічних аспектів формування компетентності школярів у виборі професії, організації профорієнтаційної роботи з учнями в інших країнах світу. Рекомендовано використання позитивного американського досвіду професійного самовизначення учнівської молоді у навчальному процесі вітчизняних шкіл на загальнодержавному, адміністративному, змістовому, практичному рівнях.

Повернутись до змісту