Додатки

Додаток А

 

АНКЕТА

для курсантів/студентів/слухачів, які навчаються у вищих навчальних закладах цивільного захисту за напрямом

6.170201 «Цивільний захист»

 

Кафедра пожежної тактики та аварійно-рятувальних робіт Черкаського інституту пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля НУЦЗ України проводить дослідження з проблеми виховання професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту. Просимо Вас надати допомогу і дати відповідь на запропоновані питання.

  1. В чому, на Вашу думку, призначення Вашої професії?

______________________________________________________________

  1. Позначте ті мотиви, якими Ви керувалися при виборі своєї професії (вкажіть до 5 мотивів, потрібне – підкреслити):
  • Прагнення до роботи, пов’язаної з наданням допомоги іншим людям
  • Служіння суспільству, народу
  • Схильність до воєнізованої служби
  • Прагнення до морального задоволення від роботи
  • Прагнення до ризику, небезпеки, можливості проявити себе
  • Бажання чомусь навчитися по-справжньому
  • Можливість здобути професійні навички та вміння, які сприяють просуванню по службі
  • Бажання зробити професійну кар’єру
  • Прагнення «себе перебороти», змінити характер, стати більш впевненим у собі, змужніти
  • Прагнення одержати вищу технічну освіту
  • Інтерес до роботи в рятувальних підрозділах
  • Престиж професії
  • Можливість мати пільги
  • Стабільний заробіток
  • Гарантована зайнятість
  • Сімейна традиція
  • Так вирішили батьки
  • Так склалося
  • Не було інших ВНЗ, які б влаштовували
  • Свій варіант відповіді:
  1. Як Ви ставитеся до обраної професії (потрібне – підкреслити)?
  • Професія дуже подобається
  • Професія швидше подобається, ніж не подобається
  • Професія швидше не подобається, ніж подобається
  • Професія не подобається
  • Ставлюся байдуже
  • Не можу сказати

 

  1. Чи хотіли б Ви перейти до іншого ВНЗ або на інший факультет для отримання іншої професії (потрібне – підкреслити)?
  • Так
  • Ні
  • Не знаю

 

  1. Якби Вам запропонували описати зміст майбутньої професійної діяльності, чи впоралися б Ви з цим завданням (потрібне – підкреслити)?
  • Так
  • Ні
  • Не повністю
  • Не знаю

  1. Якби Вам знову довелося вступати до ВНЗ, чи обрали б Ви ту ж професію, якій навчаєтеся в цей час (потрібне – підкреслити)?
  • Так
  • Ні
  • Не знаю

  1. Як Ви оцінюєте свої здібності до майбутньої професії (потрібне – підкреслити)?
  • Хочу бути професіоналом і упевнений, що у мене є здібності до цієї діяльності
  • Хочу бути професіоналом, але не упевнений, що у мене є здібності до цієї діяльності.
  • Не знаю, чи є у мене здібності до цієї діяльності і чи хочу я бути професіоналом.

Дякуємо Вам за участь в анкетуванні!

Додаток Б

 

ТЕСТ-ОПИТУВАЛЬНИК

(Методика Реана – Мотивація успіху чи острах невдач)

для курсантів/студентів/слухачів, які навчаються у вищих навчальних закладах цивільного захисту за напрямом

6.170201 «Цивільний захист»

 

Пропонуємо Вам взяти участь у дослідженні, мета якого полягає у виявленні рівня професійної відповідальності курсантів як майбутніх фахівців цивільного захисту.

Інструкція

Вам пропонується 20 тверджень. Прочитайте їх і оцініть, наскільки кожне з них відповідає вашому уявленню про себе.

Для оцінки використовуйте 4-бальну шкалу:

  • ТАК
  • НІ
  • Скоріше ТАК, чим НІ
  • Скоріше НІ, чим ТАК

Відповідаючи на запитання, обирайте одну із відповідей «ТАК» чи «НІ». Якщо у Вас виниклають труднощі з відповіддю, то ставимо «ТАК», коли можна сказати «Скоріше ТАК», чим «НІ». Аналогічним шляхом відповідаємо «НІ».

Відповідайте на питання швидко, не замислюючись надовго. Відповідь, яку перший приходить в голову, найчастіше є найбільш точним.

ТАК Скоріше ТАК Скоріше НІ НІ
1 Включаючись у роботу я, зазвичай, оптимістично налаштований.
2 Звичайно я дію активно.

 

3 Я схильний до вияву ініціативи.

 

4 Якщо необхідно виконати відповідальне завдання, я по можливості намагаюся знайти причини відмовитися від нього
5 Часто я вибираю крайнощі: або дуже легкі, або надзвичайно складні завдання.
6 При зустрічі з перешкодами я в більшості випадків не відступаю, а шукаю способи їх подолання.
7 У чергуванні успіхів і невдач я схильний до переоцінки своїх успіхів.
8 Продуктивність моєї діяльності в основному залежить від моєї власної цілеспрямованості, а не від зовнішнього контролю
9 Коли я берусь за виконання важкого завдання, а часу обмаль, я працюю набагато гірше і повільніше.
10 Звичайно я наполегливий у досягненні мети.

 

11 Зазвичай я планую своє майбутнє не тільки на декілька днів, але й на місяць чи на рік.
12 Якщо я ризикую, то, скоріше з розумом, а не безшабашно
13 Зазвичай я не дуже наполегливий у досягненні мети, особливо, якщо мене ніхто не контролює.
14 Намагаюсь ставити перед собою середні за складністю або дещо завищені, але можливі для досягнення, цілі.
15 Якщо я мав невдачу і завдання не виконане, то я, як правило, втрачаю до нього інтерес.
16 При чергуванні успіхів і невдач я схильний до завищення оцінки невдач.
17 Я прагну планувати своє майбутнє на найближчий час.
18 При роботі в умовах обмеженого часу результативність моєї діяльності зазвичай покращується, навіть якщо завдання досить складне.
19 Я зазвичай не відмовляюсь від поставленої мети, навіть у випадку невдачі на шляху до її досягнення.
20 Якщо я сам вибрав собі завдання, то у випадку невдачі виконання, його привабливість для мене ще більше зростає.

Ключ до опитувальника:

«Так»: 1, 2, 3, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20.

«Ні» :4, 5, 7, 9, 13, 15, 17.

Інтерпретація результатів:

За кожне співпадання відповіді з ключем надається 1 бал. Далі слід підрахувати кількість балів:

Кількість балів 1-7 означає, що діагностується мотивація страху невдачі.

Кількість балів14-20 означає, що діагностується мотивація успіху.

Якщо кількість набраних балів коливається в межах 8-13, то треба вважати, що мотивація неяскраво виражена.

Слід мати на увазі, що при кількості балів 8-9, має тенденція до мотивації страху невдачі, а при 12-13 балах – тенденція до мотивації успіху.

Дякуємо Вам за участь в опитуванні!

 

 

 

Додаток В

 

ТЕСТ

(Типологічна модель В. Герчікова – тест MotypeПобудова мотиваційного профілю)

для курсантів/студентів/слухачів, які навчаються у вищих навчальних закладах цивільного захисту за напрямом

6.170201 «Цивільний захист»

 

Пропонуємо Вам взяти участь у дослідженні, мета якого полягає у виявленні рівня професійної відповідальності курсантів як майбутніх фахівців цивільного захисту.

 

Інструкція:

Оцените предложенные утверждения, распределив ответы между двумя утверждениями.

В сумме баллы должны быть равны 5 таким образом:
5 – 0 или
4 – 1 или
3 – 2 или
2 – 3 или
1 – 4 или
0 – 5
При оценке надо использовать только целые числа.

Здесь нет “хороших” или “плохих” ответов. Ответы на вопросы надо давать быстро и спонтанно, учитывая только свое мнение.

П.І.П.
  1. Для тебя важна хорошо оплачиваемая работа, даже если ты не получаешь   должного признания.
  1. Для тебя важно признание и похвала, даже если оплата не так высока
  1. Ты предпочитаешь иметь хорошие отношения с директором, даже если это означает уменьшение ответсвенности
  1. Лучше иметь больше ответственности, даже если из-за этого будет труднее общаться с директором
  1. Тебе главнее иметь хорошие отношения с директором, даже если придется делать неинтересную работу
  1. Тебе важнее делать интересную работу, даже если отношения с директором будут из-за этого хуже.
  1. Тебе важнее получить повышение в должности, даже если зарплата будет меньше
  1. Тебе важнее высокооплачиваемая работа, даже если при этом меньше возможностей получить повышение
  1. Лучше получить признание за незначительную работу, чем работать много и содержательно и не получать признания
  1. Лучше делать значительную работу, за которую тебя признают и хвалят
  1. Ты предпочитаешь неинтересную работу, но хорошие отношения с коллегами.
  1. Ты предпочитаешь стимулирующую работу, даже если можешь завоевать непопулярность среди коллег
  1. Важной предпосылкой к активной деятельности является ответственность и возможность принимать решения
  1. Лучший стимул к работе – высокая зарплата
  1. Тебе важно иметь хорошие отношения с директором, даже если работа неинтересная
  1. Тебе важно делать интересную работу, даже если отношения с директором будут плохими.
  1. Ты предпочитаешь ответственную должность, даже если будет меньше     признания
  1. Ты предпочитаешь иметь не ответственную должность, если твою работу признают и хвалят.
  1. Тебя стимулирует признание твоей работы
  1. Тебя стимулируют хорошие отношения с директором и сотрудниками
  1. Ты предпочитаешь преуспевать, делая сложную работу, чем простую, но хорошо оплачиваемую работу.
  1. Ты предпочитаешь делать хорошо оплачиваемую работу, когда не нужно решать какие-то сложные проблемы
23 Тебе важна больше поддержка коллег, чем признание за хорошие результаты в работе
24 Ты больше ценишь полученное признание за работу, чем отношение коллег
  1. Тебя больше стимулирует то, что тебя ценят коллеги, а не ответственность в работе
  1. Тебя стимулирует больше возможность делать ответственную работу, чем возможность повышения в должности
  1. Тебе важнее делать ответственную работу, даже если нет возможности повышения в должности
  1. Тебя интересует больше возможность повышения в должности, даже если работа не будет ответственной
  1. Для тебя важнее грамотное выполнение твоей работы, чем признание и похвала
  1. Для тебя важнее признание и похвала, чем знание о том, удачлив или нет ты в работе
  1. Поддержка коллег важнее отношений с директором
  1. Тебе важнее хорошие отношения с директором, чем поддержка коллег
  1. Ты предпочитаешь ответственную работу, даже если она не интересная
З4. Ты предпочитаешь интересную работу, даже если она не ответственная
  1. Чтобы чувствовать удовлетворение от работы, она должна быть хорошо оплачиваемой, даже если она скучная
  1. Тебе важна содержательная работа, даже если она мало оплачиваемая
  1. Если ты будешь менять место работы, то только потому, что на этой работе у тебя нет возможнопсти повышения в должности
  1. Если ты будешь менять место работы, то только потому, что сейчас у тебя нет возможности себя реализовать
  1. Тебе важнее информация о своем успехе, чем хорошие отношения с директором
  1. Тебе важнее хорошие отношения с директором,   чем информация о своем успехе
  1. Лучше сохранить хорошие отношения с директором и отказаться от повышения в должности, чем испортить их, согласившись на повышение
  1. Лучше принять повышение в должности, даже если ухудшатся отношения с твоим директором
  1. Твоя работа на данный момент значит для тебя много, и ты не хочешь сейчас уходить с занимаемой должности, хотя возможностей повышения в должности нет
44.Ты предпочитаешь повышения в должности, даже если эта работа будет рутинная
  1. Ты предпочитаешь работать в группе, где хорошие отношения сотрудничества, тебе важна поддержка коллег. Это лучше чем работать одному на хорошо оплачиваемой работе
  1. Предпочитаешь хорошо оплачиваемую работу, на которой работаешь один.
  1. Тебе нравится ответственность, даже если нет успеха, и ты не оправдываешь ожиданий
  1. Лучше выполнять данное задание, чем иметь большую ответственность
  1. 49. Лучше получить признание за работу в настоящее время, чем получить повышение в должности
  1. Лучше получить повышение в должности, даже если не получишь признания на новом месте работы
  1. Тебе важнее поддержка и сотрудничество с коллегами, чем повышение в должности, когда тебе придется расстаться с ними
  1. Ты предпочитаешь повышение в должности, даже если придется расстаться с коллегами
  1. Лучше успешно выполнять имеющуюся работу, чем делать более интересную работу на которой неудачи случаются чаще
  1. Предпочитаешь работу интересную, но с которой не справляешься, чем скучную
  1. Лучше работать с переменным успехом, чем расстаться с коллегами
  1. Лучше иметь всегда успех в работе, даже если у тебя нет поддержки коллег

Обробка результатів тестування здійснюється в онлайн-режимі [258].

 

 

Дякуємо Вам за участь в тестуванні!

 

 

 

Додаток Д

АНКЕТА

для курсантів/студентів/слухачів, які навчаються у вищих навчальних закладах цивільного захисту за напрямом

6.170201 «Цивільний захист»

 

Пропонуємо Вам взяти участь у дослідженні, мета якого полягає у виявленні рівня професійної відповідальності курсантів як майбутніх фахівців цивільного захисту.

 

  1. Як Ви розумієте термін «відповідальна особистість»?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Як Ви розумієте термін «професійна відповідальність фахівця цивільного захисту»?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. За що (або за кого), на Вашу думку, несе відповідальність фахівець цивільного захисту у процесі своєї професійної діяльності

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Які, на Вашу думку, завдання виконує фахівець цивільного захисту у процесі своєї професійні діяльності?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Які, на Вашу думку, норми та правила регламентують (регулюють) професійну діяльність фахівця цивільного захисту?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Які особистісні якості, на Вашу думку, характеризують фахівця цивільного захисту як відповідальну особистість?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Висловіть Вашу думку щодо необхідності опанування професійними знаннями та вміннями для прийняття відповідального рішення у процесі професійної діяльності?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Знання з яких навчальних дисциплін (гуманітарної та соціально-економічної підготовки; природничо-наукової підготовки; професійної та практичної підготовки), на Вашу думку, важливі для прийняття відповідального рішення у процесі Вашої майбутньої професійні діяльності?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Які уміння, на Вашу думку, впливають на професійну відповідальність фахівця цивільного захисту в процесі його практичної діяльності?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Оберіть із запропонованого переліку не менше семи якостей, якими можна схарактеризувати фахівця цивільного захисту як відповідальну особистість (потрібне – позначте зірочкою):

акуратність дисциплінованість комунікабельність неупередженість порядність
безкорисливість доброта коректність обережність проникливість
ввічливість зібраність мудрість об’єктивність ретельність
вимогливість шляхетність мужність самостійність рішучість
витривалість ерудованість надійність обов’язковість розважливість
вихованість ініціативність наполегливість освіченість інтелектуальність
впевненість інтелектуальність урівноваженість охайність самовідданість
гуманність кмітливість непідкупність пильність упевненість
самокритичність сміливість співчутливість спостережливість справедливість
спритність старанність стриманість сумлінність твердість
терпіння товариськість уважність знання норм та правил (кодекси, статути, інструкції тощо), що регулюють професійну діяльність
цілеспрямованість хитрість хоробрість
чесність незалежність у судженнях

Дякуємо Вам за участь в опитуванні!

Додаток Е

ОПИТУВАЛЬНИК

викладачів, викладів-наставників, викладачів-методистів, курсових офіцерів вищих навчальних закладів цивільного захисту

 

Шановні колеги!

Пропонуємо Вам взяти участь у дослідженні, мета якого полягає у виявленні рівня професійної відповідальності курсантів як майбутніх фахівців цивільного захисту.

Просимо Вас вибрати три найбільш суттєві, на Вашу думку, причини низького рівня вихованості професійної відповідальності курсантів як майбутніх фахівців цивільного захисту (потрібне – підкреслити). Матеріали буде використано з науковою метою.

 

  1. Недостатній інтерес до професії.
  2. Низький рівень професійної мотивації.
  3. Невпевненість в своїх здібностях щодо обраної професії.
  4. Небажання самоствердитись, самореалізуватися.
  5. Низька потреба та відсутність цілей у набутті професійних знань, умінь та навичок.
  6. Недостатнє розуміння сутності та предмету професійної відповідальності.
  7. Низький рівень знань та умінь, необхідних для діяльності у сфері цивільного захисту.
  8. Незнання своїх обов’язків.
  9. Неуміння ставити мету та її досягати.
  10. Невміння самостійно працювати та правильно організувати свою роботу.
  11. Недостатня вимогливість до себе.
  12. Надмірний контроль з боку курсових офіцерів та викладацького складу.
  13. Велика кількість відволікаючих чинників (несення служби у добовому наряді, прибирання території , участь у громадських заходах тощо).
  14. Неузгодженість між педагогами щодо вимог до курсантів.

Дякуємо Вам за співпрацю!

Додаток Ж

Державна служба України з надзвичайних ситуацій

Академія пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сценарій диспуту

на тему

«Відповідальність і її місце у вашій професії»

 

(базові інтерактивні структурні матеріали

для курсантів напряму підготовки

6.170201 «Цивільний захист»)

 

 

Підготувала:

старший викладач кафедри

оперативно-тактичної діяльності

підполковник служби цивільного захисту

Кибальна Н. А.

 

 

Черкаси-2013

 

Мета:

  • виховувати почуття відповідальності у курсантів;
  • виховувати ціннісні орієнтири,
  • розвиток соціальної та професійної активність у курсантів;
  • виховувати особистісні якості у курсантів відповідно до майбутньої професії;
  • виробити навики обговорення проблеми, роботи в групах, аналізу документів.

Основні поняття: відповідальність, професія

 

Оформлення:

  1. Документальні матеріали за виданням «Чоpнобильська тpагедія: Документи і матеpіали»/ Упоpяд.: H. П. Баpановська; Ред. В. А. Смолій; Центp. деpж. аpхів гpомад. об-нь Укpаїни.– К.: Наук. думка, 1996.– 783 с.
  2. Ймення зоpі Чоpнобиль: Фотоальбом / М. Лябах. – Чоpнобиль: Чоpнобильінтеpінфоpм, 1996.– 232 с.
  3. Тлумачний словник української мови / Уклад.: Т. В. Ковальова та ін. – Х. : Синтекс, 2005. – 672 с.
  4. Філософський енциклопедичний словник / Національна академія наук України Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди; головний ред. В. І. Шинкарук. – К.: Абрис, 2002. – 742 с.
  5. Фрагмент із фільму «Зворотня тяга» (Backdraft) 1991, США.
  6. Фрагмент із фільму «Команда 49. Вогненна драбина» (Ladder 49), 2004, США.
  7. ЯворівськийВ. О. Марія з полином наприкінці століття: Роман; Криза: Роман / В. О. Яворівський. – К.: «Фенікс», 2008. – 482 с.

Словник диспутанта:

Диспут – слово прийшло з латинської мови і спочатку означало публічний захист наукового твору, написаного для отримання вченого ступеня. Сьогодні в цьому значенні слово не вживається. Цим словом називають публічний спір на наукову або суспільно важливу тему.

Диспутант – особа, яка бере участь у диспуті або суперечці. Диспутанти, порівнюючи суперечливі судження, намагаються прийти до єдиної думки, знайти загальне рішення, встановити істину.

Аргументувати – наводити приклади, аргументи, докази.

Дебати – обмін думками з будь-яких питань.

Опонент – особа, яка заперечує будь-кому в диспуті; противник у суперечці.

Суперечка – будь-яке зіткнення думок, розбіжність у точках зору з будь-якого питання, предмету; боротьба, при якій кожна зі сторін відстоює свою правду.

 

Закони диспуту:

  • Тут немає тих, хто спостерігає. Кожен – активний учасник розмови.
  • Перешіптування, недоречні жарти заборонені. Гостре, влучне слово – завжди доречне.
  • Говори, що думаєш, думай, що говориш!
  • Будь-яка ідея варта суперечки. Сперечайся – проте на лайся!
  • Тактовність, відвертість, щирість, довіра, взаємна ввічливість, принциповість – ось найкращі якості учасника диспуту.
  • Сперечання з людиною, що розумніша за тебе, може закінчитись поразкою для тебе, проте – це можливість розширити свій горизонт, дізнатись щось нове.
  • Суперечка із опонентом твого рівня, можливо, не принесе перемоги нікому з учасників, але, принаймні, кожен отримає задоволення від боротьби і переконається у твердості своєї позиції.

 

Підготовка до диспуту:

  • підготовка слайдів та документальних матеріалів, нарізка відео-матерілу;
  • підготовка вступного слова та теоретичної частини;
  • складання питань для обговорення;
  • підготовка анкетування «Що таке професійна відповідальність?»

Форма проведення диспуту: колективний спосіб навчання

Частина завдань виконується учасниками у групах.

 

Хід диспуту:

Вступне слово

Викладач: Відповідальність…і її місце у вашій професії

… ваша майбутня професія пов`язана із прийняттям важливих рішень, вам, можливо, доведеться навчитись діяти у стресових ситуаціях, допомагати іншим, рятувати людей, нести відповідальність за життя та здоров`я ваших колег.

Пропоную до вашої уваги уривок фільму «Зворотня тяга» (Backdraft) 1991, США.

Відео-вставка: Відео-вставка: Уривок фільму «Команда 49. Вогненна драбина»(Ladder 49), 2004, США

 

Викладач: Головний герой говорить: «Мене часто питають чому пожежні забігають до будівлі у той час, коли всі інші з неї навпаки вибігають. Мужність – усьому причина – я відповідаю на це.»

Чи можете ви погодитись із цим твердженням? Як ви вважаєте ти достатньо лише однієї мужності для того, щоб успішно оволодіти вашою майбутньою професією?

Обговорення.

 

  1. Питання до боговорення

Викладач: Мені доводиться часто чути, що справжній професіонал має бути відповідальним. А що означає термін «відповідальна особистість» саме для вас?

Обговорення.

 

  1. Питання до обговорення та мозгового штурму

Викладач: Давайте поговоримо якими якостями має володіти фахівець цивільно захисту для відповідального виконання своєї роботи.

Обговорення. Викладач у цей час записує на дошці перелік професійних та особистісних якостей, котрі називають учасники дискусії.


 

  1. Питання до боговорення

Викладач: А що ви думаєте про необхідності опанування професійними знаннями та вміннями для прийняття відповідального рішення?

Обговорення.

 

  1. Робота в групах

Викладач:Мені здається, що наша дискусія підводить нас до висновку, що кожен із нас має відповідально та професійно ставитись до своїх обов`зків, проте не тільки на службі, але і використовувати це правило й у повсякденному житті. Користучись цим принципом відповідальності до всього, що нас оточує, ми можемо довіряти іншим та очікувати від них того ж самого.

Тема відповідальності, звичайно, хвилює не тільки нас, але й спонукає до роздумів громадських діячів та мислителів, тому я пропоную звернутися до філосовських роздумів.

Викладач розділяє участиків диспуту на 4 групи, кожна із яких отримає картку із афоризмами відомих людей на тему відповідальності. Та пропонує обговорити трактування та обмінятися думками та спостереженнями з учасниками інших груп.

 

Картки «Думки видатних людей»:

  1. І. Поліський: «Відповідальність – це слово, через яке я перевіряю ставлення людини до життя».
  2. Дітріх Бонхоффер: «Дія бере свій початок не із думок, а із готовності до відповідальності».
  3. Ф. Достоєвський: «Кожен несе відповідальність перед усіма людьми – за всіх і за все».
  4. Уїнстон Черчілль: «Ціною величі є відповідальність»

Обговорення в групах. Виступ кожної групи.

 


  1. Доведення важливості поняття професійної відповідальності на реальному прикладі з історії

(тут можна запросити очевидця / участика аварії на ЧАЕС)

Викладач: Обговорюючи проблему професійної відповідальності, важко не згадати подію, що темною тінню пролягла на сторінках нашої історії, проте стала прикладом героїзму та самовіддачі наших земляків – аварію на ЧАЕС.

Ось як це описує Володимир Яворівський у повісті «Марія з полином у кінці століття»: «За покликом рідної землі на захист свого народу першими до палаючого реактора по тривозі прибули пожежні з охорони ЧАЕС на чолі з начальником варти Володимиром Правиком. Потім прибуло підкріплення з міста Прип’ять на чолі з лейтенантом Віктором Кибенком. Вступивши в полум’я смертельної небезпеки, яким дихав реактор, пожежні в ту ніч, не шкодуючи сил і життя, виконали присягу на вірність народу України».

В ту суботню ніч склад караулу охорони почув грім-вибух. Начальник караулу – лейтенант В. Правик включив сирену, оголосив тривогу. За кілька хвилин караул був уже біля палаючого енергоблока. Всього 5 хвилин караул Правика діяв без допомоги. Тут же підоспів із Прип’яті зі своєю групою пожежних лейтенант В. Кібенок. Але ще понад півгодини обов’язки керівника гасіння пожежі виконував В. Правик. 1 год. 20 хв. він знаходився у зоні високої радіації.

Першими до палаючого четвертого реактора через кілька секунд по тривозі прибули пожежники караулу охорони станції на чолі із 23-річним начальником караулу лейтенантом Володимиром Правиком. Із усіх можливих рішень Правик вибрав найправильніше – направив свій загін на дах машинного залу, адже в цьому залі знаходилися всі турбіни, через нього йшли численні кабелі високовольтної лінії, які від вогню могли перетворитись у бікфордів шнур.

Віктор Кібенок зі своїм караулом гасив вогонь зсередини станції. Розпечена маса заливала чоботи, обпалювала ноги. Важко було пересуватися, але бійці крок за кроком відвойовували у вогню площу. В. Кібенок не пам’ятав, як прибула допомога, як дістався до драбини і спустився вниз. Він утратив свідомість, його винесли у безпечне від вогню місце. Коли прийшов до тями, перше, що він запитав: «Як там?» Почувши: «Загасили», – Віктор полегшено зітхнув.

Через два тижні після аварії красивий юнак, відважний офіцер помер у Московській лікарні, так і не побачівши народженого вже після трагедії молодою дружиною первістка. Тепер про Віктора і його соратників кажуть: був добрим, чесним, сміливим, принциповим, любив сім’ю, друзів, багато жартував. Його улюбленою приказкою була: «Тримайтеся ближче до життя, хлопці…».

Звичайно, це неймовірний приклад героїзму, але чи можна сказати, що відповідальність за своїх рідних, за свій народ, за свої колег спонукала справжніх героїв Віктора Кібенка та Володмимра Правика до цих дій?

Анкетування

Викладач: Шановні учасники диспуту, я висловлюю вам подяку за участь у нашій дискусії та пропоную взяти участь в анкетуванні-дослідженні на тему «Професійна відповідальність» та вибрати із запропонованого переліку не менше семи якостей, які, на вашу думку, найкраще характеризують фахівця цивільного захисту як відповідальну особистість.

 

Анкета:

Оберіть із запропонованого переліку не менше семи якостей, якими можна схарактеризувати фахівця цивільного захисту як відповідальну особистість (потрібне – позначте зірочкою):

акуратність дисциплінованість комунікабельність неупередженість порядність
безкорисливість доброта коректність обережність проникливість
ввічливість зібраність мудрість об’єктивність ретельність
вимогливість шляхетність мужність самостійність рішучість
витривалість ерудованість надійність обов’язковість розважливість
вихованість ініціативність наполегливість освіченість інтелектуальність
впевненість інтелектуальність урівноваженість охайність самовідданість
гуманність кмітливість непідкупність пильність упевненість
самокритичність сміливість співчутливість спостережливість справедливість
спритність старанність стриманість сумлінність твердість
терпіння товариськість уважність знання норм та правил (кодекси, статути, інструкції тощо), що регулюють професійну діяльність
цілеспрямованість хитрість хоробрість
чесність незалежність у судженнях

Висновок.

Заключне слово.

Уривок із фільму «Команда 49. Вогненна драбина»(Ladder 49), 2004, США

Викладач: Дякую Вам за участь у нашій сьогоднішній дискусіі, сподіваюсь, що вона спонукала вас до відповідальності.

Завершити хочу уривком із фільму, що уже став класикою «Зворотня тяга» (Backdraft, 1991), де головний герой стверджує: «Найбільш кумедним фатом про пожежних є те…, що вони завжди залишаються пожежними – і в день і вночі».

Пам’ятайте: відповідальність – це те, що робить вас справжнім професіоналом!

Бажаю Вам щастя та успіхів у житті!

 

 

 


Додаток З

Державна служба України з надзвичайних ситуацій

Академія пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля

 

 

 

 

 

 

План-конспект

виховної години на тему

«Професійна відповідальність»

 

(для курсантів напряму підготовки 6.170201 «Цивільний захист»)

 

Підготувала:

старший викладач кафедри

оперативно-тактичної діяльності

підполковник служби цивільного захисту

Кибальна Н. А.

 

 

 

 

 

 

 

Черкаси-2013
Очікувані результати:

Після цього заняття курсанти зможуть:

  • визначати, у яких випадках курсант має нести професійну відповідальність;
  • аналізувати професійні ситуації та робити із них висновки;
  • дотримуватися певних правил службової поведінки та брати на себе відповідальність.

Обладнання: імпровізований мікрофон; кафедра (трибуна, зовнішня коробка телевізора без екрану); аркуші паперу для індивідуальної та колективної роботи; бейдж із написами «промовник» («оратор», «речник», «доповідач»), «секретар», «спікер» («головуючий», «керівник»), «посередник», мовленнєві опори, написані на окремих великих аркушах, щоб можна було прикріпити біля дошки, або ж на картках, окремо у кожного курсанта: «Я думаю…», «На мій погляд…», «Я вважаю…», «На мою думку…», «Я гадаю…», «Я зрозумів, що…», «Я прийшов до висновку про те, що…», «Ми обговорили і записали так…», «Ми вирішили записати так…»; плакати із написами «Так», «Ні», «Не знаю», які прикріплені у різних кутках навчальної аудиторії; картка із переліком ролей для виконання у малих групах (для кожної групи окремо); «Дисциплінарний статут служби цивільного захисту».


Хід заняття

І. Мотивація.

  1. Вступне слово викладача:

– Сьогодні, один із курсантів запитав мене: «Що таке «професійна відповідальність»».

  1. Прийом «Незакінчені речення»:

– За 20 сек. продовжте, будь ласка, речення, що написане на дошці: «Професійна відповідальність – це …».

Варіанти курсантських відповідей: «здатність…», «прояв…», «готовність…», «усвідомлення…», «знання…», «уміння…» і т. п.

ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів виховної години (написано на дошці):

  • Отож, сьогодні ми поговоримо про: «Професійну відповідальність».

Викладач оголошує свої очікувані результати, написані на дошці: «Я переконана у тому, що … (я вірю у те, що …; я сподіваюся на те, що …) після цього заняття ви зможете:

  • визначати, у яких випадках фахівець цивільного захисту має нести професійну відповідальність;
  • аналізувати професійні ситуації та робити із них висновки;
  • дотримуватися певних правил професійної поведінки та уникати професійної відповідальності».
  • Подумайте півхвилини і продовжте речення, записане на дошці: «Від сьогоднішнього заняття я очікую… ».

Варіанти курсантських відповідей: «…з’ясувати, у яких випадках фахівець цивільного захисту може нести професійну відповідальність».

Примітка: свої очікувані результати курсанти можуть написати на дошці, на спеціально підготовленому плакаті, на чернетках чи аркушах паперу, що у кожного на парті; сказати усно.

 

 

ІІІ. Надання необхідної інформації.

Словникова робота – тлумачення словосполучення «професійна відповідальність» користуючись словниками: «Відповідальність – це міра відповідності поведінки особи наявним вимогам, діючим суспільним нормам, правилам співжиття, правовим законам».

Примітка: якщо у наявності доступна кількість тлумачних словників, то курсанти самостійно зясовують значення слова, якщо ні, то викладач записує тлумачення слова на дошці.

 

ІV. Читання та первинний аналіз змісту виховної розповіді.

  1. Читання розповіді. Завдання:

– Прослухайте історію про курсанта Андрія та скажіть: чи буде він нести у даному випадку професійну відповідальність.

Курсант Андрій постійно намагався привернути поведінкою до себе увагу інших курсантів. Оскільки у навчанні Андрію не вдавалося виокремитися (навчався він на початковому та середньому рівнях), то вирізнявся серед інших, насамперед, своєю поведінкою.

Одного разу Андрій під час несення служби у внутрішньому наряді караулу постовим біля фасаду залишив місце служби й пішов до їдальні інституту.

Повернувшись через півгодини, Андрій побачив начальника курсу.

Начальник курсу спершу намагався присоромити курсанта, а потім вигукнув:

– Ти за це будеш відповідати!

На що Андрій розсміявся та відповів:

– За що?… Я лише дуже хотів їсти. За це відповідати?

 


  1. Інтерактивні вправи за змістом виховної розповіді.

І частина.

  1. «Один – два – чотири – усі разом» (технологія кооперативного навчання).
  2. Завдання курсантам:

– За 2 хв. продумайте та індивідуально, не заглядаючи на аркуші паперу до сусіда, письмово дайте відповідь на запитання, написане на дошці: «Андрій буде нести відповідальність за цей учинок, адже … » та «Андрій не буде нести відповідальність за цей учинок, бо …». Дописуєте лише один приклад до кожного речення.

  1. Об’єднання курсантів у пари. Завдання:

– За 2 хв. обговоріть один з одним свої варіанти відповіді. Ви обов’язково маєте дійти згоди у процесі обговорення і залишити по одному (спільному на двох) продовженню кожного речення.

  1. Об’єднання курсантів у четвірки. Завдання:

– Обговоріть (за 2 хв.) свої продовження речень. Ви знову обов’язково маєте дійти згоди у процесі обговорення і залишити по одному (спільному на чотирьох) варіанту відповіді.

  1. Залежно від кількості курсантів у групі можна об’єднати четвірки у більші групи або ж одразу перейти до колективного обговорення. Завдання для колективного обговорення:

– Кожна четвірка (більша група) обирає «речника» («промовника», «оратора»), який повідомить спільну думку групи, та «секретаря», який запише обране продовження речення на дошці. Усно аргументуйте свої записи.

Варіанти курсантських відповідей: «Андрій буде нести відповідальність за цей учинок, адже він покинув місце несення служби …» та «Андрій не буде відповідальність за цей учинок, бо він дуже хотів їсти».

  1. Рефлексія. Запитання:

– Що вам найбільше сподобалося у цій вправі? Чому?

  • Хто не погоджується із записами, зробленими на дошці?
    «Карусель» (варіант кооперативного навчання).

Примітка: виконується у тих навчальних аудиторіях, де можна меблі поставити колом, або ж курсанти можуть вільно рухатися по периметру традиційно поставлених парт і тоді вправа буде мати назву «Річечка».

  1. Підготовка навчальної аудиторії до роботи: розставляння стільців для курсантів у два кола. Курсанти, які сидять у внутрішньому колі, розташуються спиною до центру, а в зовнішньому – обличчям, тобто кожен сидітиме напроти іншого. Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє – рухливе.

– За 2 хв. продумайте та індивідуально, не заглядаючи на аркуші паперу до сусіда, письмово дайте відповідь:

  • ті, що сидять у внутрішньому колі, на запитання, написане на дошці: «Андрій буде нести відповідальність за цей учинок, адже … »;
  • ті, що сидять у внутрішньому колі – «Андрій не буде нести відповідальність за цей учинок, бо …”.

– Дописуєте лише один приклад до кожного речення. Якщо дозволить час, то аргументуйте свої записи.

  1. Обмін думками курсантів у перших парах. Запис на аркушах усього, що сказала «протилежна сторона».
  2. За сигналом викладача всі курсанти пересуваються на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером. Мета – пройти все коло, виконуючи те саме завдання, але уже із додатковими коментарями (аргументами).
  3. Рефлексія:

– Що вам найбільше сподобалося у цій вправі? Чому?

  • Вам довелося відстоювати ту думку, яку я запропонувала. Хто не погоджувався із даними твердженнями? Чому?


  1. Робота у малих групах (технологія кооперативного навчання).
  2. Об’єднання курсантів у групи (від трьох до п’яти курсантів у кожній).

Примітка: у процесі такого об’єднання не намагатися силоміць згрупувати курсантів на сильні та слабкі групи, навісити будь-які «ярлики».

  1. Повідомлення (нагадування) курсантам про ролі, які вони повинні розподілити між собою, маючи бейдж із відповідними написами:

◦ Спікер, головуючий (керівник групи):

  • зачитує завдання групі;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитися по черзі;
  • заохочує групу до роботи;
  • підбиває підсумки роботи;
  • визначає доповідача.

◦ Секретар:

  • веде записи результатів роботи групи;
  • запис веде коротко і розбірливо;
  • як член групи, повинен бути готовий висловити думки групи при підбитті підсумків чи допомогти доповідачу.

◦ Посередник:

  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.

◦ Доповідач:

  • чітко висловлює думку групи;
  • доповідає про результати роботи групи.
  1. Завдання групам:

Опрацювати «Дисциплінарний статут служби цивільного захисту» щодо поняття «відповідальність» з наступною його характеристикою.

  1. Слухання результатів обговорення.
  2. Рефлексія:
  • Чи сподобалось вам працювати у групах?
  • Чого ви навчилися?
  • Хто змінив свою думку про відповідальність Андрія у згадуваному випадку?

 

ІІ частина. Метод «Займи позицію»

  1. Завдання:

– Дайте відповідь на запитання, яке написане на дошці: «Ви особисто вважаєте, що Андрій буде нести відповідальність?” Якщо так, станьте у аудиторії біля плаката із написом «Так», далі, відповідно, біля плакатів «Ні», «Не знаю».

  1. Підготовка курсантів (самостійно або у групі) до обґрунтування своєї позиції, чому саме її вони обрали та пояснення (індивідуально чи представниками кожної групи), використовуючи мовленнєві опори для побудови аргументів.
  2. Вислуховування позицій та аргументів інших.

Варіанти курсантських відповідей: «Відповідальність Андрія залежить від того, чи застосує до нього начальник курсу передбачені його повноваженнями права», «Якби таких як Андрій притягали до відповідальності, то службова дисципліна у підрозділах була б на високому рівні», «Андрій повинен нести дисциплінарну відповідальність тому, що він порушив свої службові обов’язки» і т. п.

  1. Якщо після обговорення цього питання хтось із курсантів змінить свою позицію, треба йому запропонувати стати біля відповідного плаката та пояснити, чому змінилася думка.
  2. Рефлексія.
  • Чим сподобалася вам ця вправа?
  • Чому ми не продовжували на занятті лише речення «Андрій не буде нести відповідальність за цей учинок… »?
  • Що змінило вашу думку?


VІ. Рефлексія. Технологія «Мікрофон» та прийом «Незакінчені речення».

– Продовжте одне із речень, записаних на дошці: «Сьогодні на занятті я зрозумів…», «Сьогодні на занятті я уперше дізнався про…», «Особи рядового та начальницького складу служби цивільного захисту несуть відповідальність за…»

Сподіваюсь на те, що ви після цього заняття будете ще ретельніше обдувати кожен свій професійний (службовий) крок, щоб не потрапити до кола осіб рядового складу, на яких накладене дисциплінарне стягнення, запам’ятаєте, що навіть за незначне порушення службової дисципліни ви можете нести відповідальність.

 

Список використаних джерел

  1. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод., допов. та СD) / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. – Ірпінь: ВТФ «Перун», 2007. – 1736 с.
  2. Дисциплінарний статут служби цивільного захисту.
  3. Осадченко І. І. Методичні рекомендації щодо проведення виховної години з використанням інтерактивних педагогічних технологій. – Умань, 2008. – 12 с.
  4. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб./ О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. За ред. О.І. Пометун. – К.: Вид-во А.С.К., 2004. – 192 с.

Додаток Ж

Державна служба України з надзвичайних ситуацій

Академія пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля

Корекційно – виховний тренінг

«Відповідальність у моєму житті»

(для курсантів напряму підготовки 6.170201 «Цивільний захист»)

 

 

 

 

Розробила:

старший викладач кафедри

оперативно-тактичної діяльності

підполковник служби цивільного захисту

Кибальна Н. А.

 

 

Черкаси-2013


Пояснювальна записка

Відповідно до закону України «Про вищу освіту» одним із основними завдань вищого навчального закладу є формування особистості шляхом патріотичного, правового, екологічного виховання, утвердження в учасників освітнього процесу моральних цінностей, соціальної активності, громадянської позиції та відповідальності, здорового способу життя, вміння вільно мислити та самоорганізовуватися в сучасних умовах.

Найважливішим для держави є виховання людини інноваційного типу мислення та культури. У Законі України «Про освіту», «Концепції виховання дітей та молоді в національній системі освіти», «Національній доктрині розвитку освіти України в ХХІ столітті», Галузевих стандартах вищої освіти актуалізується проблема формування таких особистісних якостей, як дисциплінованість, ретельність, працьовитість, сумлінність, бережливе ставлення до всіх видів власності, здатність репрезентувати власну поведінку відповідно до норм демократичного суспільства. Ці особистісні якості найповніше втілені у понятті «відповідальність». Соціальна відповідальність як інтегральна характеристика особистості має стати одним з визначальних чинників сформованості «Я-концепції», а виховання професійної відповідальності – нагальним завданням сучасного інституту освіти, реалізовуваного на засадах особисто-орієнтовного та компетентнісного підходів.

До числа представників професій, для яких процес виховання має принципове значення, будучи фактично визначальним для формування як морального, так і в цілому професійного образу, можна зарахувати й фахівців цивільного захисту – рятувальників, пожежників, для яких моральні переконання і відповідальність за безпеку людей, за прийняті рішення особливо важливі. Підтримка високої готовності підрозділів цивільного захисту до дій із захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та їх наслідків неможлива без відповідального ставлення особового складу до виконання своїх професійних обов’язків. Професійна відповідальність як одна з найвагоміших якостей особистості фахівця-офіцера формується на всіх етапах його становлення під впливом об’єктивних та суб’єктивних чинників. Важливу роль у вихованні професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту повинні виконувати вищі навчальні заклади цивільного захисту.

Професійна відповідальність є невід’ємною якістю представників усіх професій. Однак, служба в підрозділах цивільного захисту вимагає особливо високого рівня її розвиненості.

Ці та інші проблеми можна розв’язати шляхом цілеспрямованої тренінгової роботи по вихованню відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту. Запропонована програма може використовуватися практичними психологами, викладачами, викладачами-наставниками (кураторами) вищих навчальних закладів цивільного захисту.

Мета: розвиток та формування відповідальності, як особистісної якості майбутнього фахівця цивільного захисту.

Завдання тренінгу:

  • розвиток відповідальності майбутнього фахівця цивільного захисту до інших та до самого себе;
  • навчитися встановлювати стосунки у відповідальній формі;
  • навчання курсантів навичкам саморегуляції.

Основні поняття тренінгу: відповідальність, обов’язок, відповідальне ставлення, самоконтроль тощо

Режим роботи групи: корекційно – виховна програма може використовуватися як елемент тренінгу на навчальних заняттях або стати основою тренінгу соціальних умінь по розвитку відповідальності. Тренінг зорієнтований на роботу з курсантами напряму підготовки 6.170201 «Цивільний захист». Члени групи добираються так, щоб не надто відрізнялися одне від одного рівнем особистісних якостей. Цикл навчання продовжується доти, доки учасники групи не досягнуть помітних для себе успіхів у оволодінні відповідним рівнем відповідальності. Програма складається із десяти занять тривалістю в одну академічну годину, що проводяться один раз на тиждень.

Очікувані результати: високий рівень вихованості відповідальності, як особистісної якості майбутнього фахівця цивільного захисту.


Тематичний план тренінгу

№ та назва заняття Назва вправ та міні лекцій Час Дата проведе-ння Примітка
Заняття№1. Знайомство Вправа 1. «Нетрадиційне привітання»

Вправа 2. «Правила роботи в групі…»

Вправа 3. «Я людина»

Вправа 4. «Хочу. Мушу. Вирішую»

(10хв.)

 

 

(10хв.)

 

(10хв.)

 

(15хв.)

   
Заняття № 2. Відповідальність – шлях до кращого… Вправа 1. «Ти про мене ще не знаєш…»

Вправа 2. «Павук»

Вправа 3. «Позич мені підручник»

Вправа 4. «Взаємне прийняття різниці в поглядах»

(10хв).

 

(10хв.)

(10хв.)

 

(15хв.)

 

Заняття № 3. Розуміння відповіда -льності

 

Вправа 1. «Комплімент»

Міні – лекція на тему «Поняття відповідальності»

Вправа 2.«У колі»

Вправа 3. «Критика і похвала»

(5хв.)

 

(25хв.)

 

 

(10хв.)

(10хв.)

Заняття №4.

Я і відповідальна поведінка

 

Вправа 1.«Риси характеру»

Вправа 2. «Рай та пекло»

Вправа 3.«Мішень»

Вправа 4.«М’яч»

Вправа 5. «Як я бачу своє майбутнє»

(10хв.)

 

(5хв.)

 

(10хв.)

(10хв.)

(10хв.)

 

Заняття №5. Вчимося бути відповідаль-ними

 

Вправа 1. «Плутанина»

Вправа 2. «Відповідальний курсант»

Вправа 3. «Малюнок»

Вправа 4. «Подарунок»

Підведення підсумків заняття

 

 

 

(10хв.)

 

(15хв.)

 

 

(10хв.)

(5хв.)

(5хв.)

Заняття №6. Відповідальність у мені самому. Вправа 1. «Асоціації» Вправа 2. «Сутність відповідальності»

Вправа 3. «Я відповідальний, тому що…»

Вправа 4. «Я повинен або я вибираю (я хочу)»

 

(10хв.)

(15хв.)

 

(10хв.)

 

 

(10хв.)

Заняття №7. Прийняття власного «Я» та відповідальності за власне життя Міні – лекція

про те, як можна змінити ставлення до життя

Вправа 1. «Заміна негативних думок на позитивні»

Міні – лекція

«Моя доля. У чиїх вона руках?»

Вправа 2. «Ситуації»

 

(15хв.)

 

 

 

(10хв.)

 

 

(10хв.)

 

 

(10хв.)

Заняття №8. Прийняття відповідальності, як власної риси особистості

 

Вправа 1. «Сильні сторони»

Вправа 2. «Допомога іншому»

Вправа – розминка 3. «Бліц – опитування»

Домашнє завдання «Вірш про себе»

 

(20хв.)

 

(10хв.)

 

(10хв.)

 

(5хв.)

Заняття № 9. Вибір – відповідальний крок у житті

 

Вправа 1. «Інтерв’ю»

Бесіда «Шлях, який обираєш ти»

Вправа 2. «Запорука успіху».

Обговорення домашнього завдання «Вірш про себе»

(10хв.)

 

(15хв.)

 

(10хв.)

(10хв.)
Заняття №10.

Я відповідальна особистість

 

Вправа 1. «Життєвий план»

Вправа 2. «Подіум»

Вправа 3. «Мій внесок»

Вправа 4. «Соняшник»

 

(15хв.)

 

(10хв.)

(10хв.)

 

(10хв.)

Заняття №1. Знайомство

Мета: знайомство з учасниками тренінгу, з колом їхніх інтересів та очікуваннями. Вироблення чітких правил роботи в групі. Позитивне налаштування учасників на роботу.

Вправа 1. «Нетрадиційне привітання» (10 хв).(сприяє зняттю напруги та створює невимушену атмосферу в групі). Кожен учасник групи повинен привітатися з іншими нетрадиційним шляхом. Наприклад:

  • двома долонями;
  • однією долонею;
  • коліном;
  • чолом (тощо).

Вправа 2. «Правила роботи в групі…» (10 хв.). Учасники повинні подумати та обговорити роботу їхньої тренінгової групи. Наприклад:

Правила роботи в групі

1.Усе, що відбувається в групі, повинне бути таємницею для сторонніх. Під час занять учасники відверто висловлюють свої почуття, розкриваються з того боку, з якого їх раніше не знали, проявляють різні емоції, погляди, висловлюють власні думки, своє ставлення до різних речей. У зв’язку з цим для всіх учасників групи є обов’язковим дотримуватися таємниці стосовно того, що відбувається з учасниками під час занять.

2.Кожний учасник повинен дотримуватися правил взаємної поваги і терпимості, до інших осіб. Це є етична норма, якої слід дотримуватися, щоб підкреслити повагу до автономії, неповторності, оригінальності кожного члена групи.

3.Доброзичливе та толерантне відношення до усіх учасників тренінгу.

4.Кожен член групи зобов’язаний виконувати правила спілкування в групі (їх можна написати на плакаті і вивішувати на кожному занятті).

Правила спілкування в групі:

1.Не критикуй та не ображай інших.

2.Не давай порад, коли не просять.

3.Говори «до людини», а не «про людину».

4.Говори від себе, використовуючи «Я – речення».

5.Називай учасників на ім’я.

Вправа 3. «Я людина» (10 хв.).

Хід гри: винесіть стілець одного з учасників за коло. Учасники займають свої місця. Бажаючий стає в центрі і промовляє одне речення про себе «Я людина…», продовжуючи речення найбільш характерною власною рисою. Наприклад: «Я людина, яка любить допомагати іншим», «Я людина, яка часто буває роздратованою» і т.д.

         Інші сидять і слухають. Якщо ж хтось вирішить, що міг би сказати про себе те саме, він повинен швидко встати і помінятися місцями з іншим учасником, який має аналогічну характеристику. Не можна сідати на те саме місце. Одному завжди не вистачає місця; той, хто залишився без стільця, стає в коло і каже про себе : «Я людина…».

         Гра закінчується, коли вичерпується енергія і втрачається динамічність.

         Вправа 4. «Хочу. Мушу. Вирішую.» (15хв.). Напишіть 10 або більше речень, які б починалися зі слів «Я хочу…» (час роботи – 5хвилин); аналогічно з реченням «Я мушу…»; «Я повинен…» (час роботи – 5 хвилин).

А тепер напишіть про самостійні рішення, які приймаєш «тут і тепер» (час роботи – 5 хвилин).

         Обговорення. За бажанням, учасники можуть поділитися своїми враженнями від виконання цієї вправи:

– Яка частина її була для тебе легшою, яка важчою?

– У якій частині більше аргументованих тверджень?

– Чи завжди ти проявляє власну відповідальність у відношеннях «Я хочу», «Я мушу…», «Я повинен…»?

-Чи із відповідальністю ти відносишся до вирішення життєвих ситуацій ?

 


 

Заняття № 2. Відповідальність – шлях до кращого…

Мета: виховувати відповідальність за кожен свій вчинок; навчити курсантів розуміти важливість самоаналізу й самореалізації; розвивати здатність долати труднощі; виховувати самовпевненість, бажання вірити у свої сили.

         Вправа 1. «Ти про мене ще не знаєш…» (10 хв.). Учасники діляться на пари. Курсант А протягом 3 хвилин розповідає про себе за допомогою такого речення: «Ти про мене ще не знаєш, що я ». Курсант Б слухає. Через 3 хвилини зміна ролей. «Намагайтеся бути настільки відвертими, наскільки ви можете. Після цього залишаючи у тих самих парах ставте запитання один одному, які виникли у процесі виконання вправи». Можете використовувати цей час для вільного спілкування.

         Вправа 2. «Павук» (10 хв.).Бажаючий обирає роль павука. Інші утворюють тісне коло, переплітають руки, притискуються одне до одного. Павук повинен пробитися в групу, прокладаючи собі дорогу в середину кола.

         Коли вже всі бажаючі побувають у ролі павука, поговоріть про свої враження.

         Обговорення:

  • Як ти почувався в ролі павука?
  • Що нового дізнався про себе?
  • Яка була твоя реакція, коли ти намагався не пропустити павука у свою групу?
  • Твоя поведінка була відповідальною чи безвідповідальною?
  • Чи дало це тобі можливість проявити відповідальність до себе та до інших?

Вправа 3. «Позич мені підручник» (10 хв.).У вправі можуть брати участь від 2 до 6 курсантів, інші – експерти. Курсант А приходить до курсанта Б, щоб позичити підручник з математики:

Ситуація 1. Заходить у кімнату до свого товариша, не привітавшись, кричить, звинувачує викладача. Вимагає підручник і заздалегідь знає, що не поверне його.

Ситуація 2. Невпевнено стукає. Стоїть на порозі. Соромиться увійти. Вибачається, випрошує підручник і не скориставшись ним вже його повертає.

Ситуація 3. Стукає, вітається. Ввічливо пояснює, що йому потрібний підручник для заняття та обіцяє повернути через годинку. Дотримується своєї обіцянки.

         Обговорення:

В якій із цих ситуацій, курсант проявив відповідальність?

Який стиль спілкування ти зазвичай використовуєш спілкуючись із товаришами?

Чи завжди ти виконуєш обіцянки? Якщо ні то чому?

Яка із цих ситуацій найбільш притаманна тобі у повсякденному житті?

Вправа 4. «Взаємне прийняття різниці в поглядах» (15 хв.).

Проаналізуйте ситуації:

Ситуація 1. «Домашнє завдання». Ти не виконав домашнє завдання, бо мав поважну причину. Прийшовши на заняття, почав звинувачувати викладача: «Я не розумію цієї дисципліни, вона мені не цікава і взагалі я не хочу її вивчати». Викладач відповів: «Ти не працюєш на заняттях і не виконуєш домашніх завдань».

Обговорення: – Хто у цій ситуації проявив безвідповідальність?

  • Як можна вирішити ситуацію проявляючи відповідальність?

Ситуація 2. Ти черговий по кімнаті у курсантському гуртожитку. Потрібно вимити підлогу, але вдома це завжди робила твоя старша сестра, тому ти попросив товариша почергувати за тебе. Він не встиг зробити цього до візиту начальника курсу, і на його запитання: «Хто черговий?» – ти відповів, що ти, але підлогу мити не будеш, бо не вмієш. За тебе це зробить товариш.

Обговорення: – Хто із курсантів проявив безвідповідальність?

  • Як можна вирішити ситуацію проявляючи відповідальність?
    Заняття № 3. Розуміння відповідальності

Мета: засвоєння курсантами розуміння сутності, ознак відповідальності.

Вправа 1. «Комплімент»(5 хв.). Учасники сідають у коло. Кожен учасник по черзі каже своєму сусідові справа комплімент (він може стосуватися зовнішнього вигляду, рис характеру тощо). Завдання того, хто приймає комплімент, зробити це впевнено – гідно із вдячністю.

Обговорення:

  • Що Ви почували, коли говорили компліменти?
  • Що Ви відчували, коли приймали компліменти?
  • Які були у цьому труднощі?

 

Міні – лекція на тему «Поняття відповідальності» (25 хв.)

Інстанція, перед якою ми несемо

відповідальність, це совість…

Віктор Франкл

Відповідальність – базове якість особистості, тому вона вивчається багатьма науками: філософією, психологією, соціологією, педагогікою, юриспруденцією.

Науковці (В. Андрущенко, І. Бойченко, Л. Губерський, М. Краснов, А. Плахотний, О. Тітаренко, Т. Ящук та ін.), які досліджували відповідальність з позиції соціальної філософії, характеризують означене поняття як наслідок соціальної активності особистості, свідоме ставлення особи до вимог суспільної необхідності, обов’язків, соціальних завдань, норм і цінностей.

У соціологічних дослідженнях (Л. Архангельський, В. Борисов, Н. Головко, Ю. Мигаль, В. Тернопільська та ін.) дефініція «відповідальність» вивчається як форма ставлення між особистістю, колективом і суспільством, як результат відбиття в свідомості особистості системи соціальних вимог та норм.

Науковці (С. Анісімов, І. Бєх, Т. Гаєва, А. Лопуховська, О. Костенко, А. Ореховський, М. Савчин та ін.), які досліджували психологічний аспект означеного поняття, відповідальність визначають як провідну якість особистості, яка концентрує усвідомлення свого обов’язку, вивчають її як форму регуляції та саморегуляції особистості, що визначає ефективність діяльності і характеризують відповідальність як мету виховання.

Отже, загальний аналіз наукових джерел демонструє, що, не зважаючи на певні розбіжності у наукових підходах до визначення сутності поняття «відповідальність», їх об’єднує загальний компонент – необхідність нести відповідальність за результат своїх дій.

 

Тест на визначення рівня відповідальності

Інструкція: на запитання потрібно відповідати так «+» або ні « – ».

1.Я завжди готовий признати свою вину у будь – якій ситуації.

2.Я завжди планую завтрашній день та чітко намагаюся виконувати заплановане.

  1. Я завжди приймаю об’єктивні та обдумані рішення, не обдуманих рішень я не роблю.

4.Я завжди намагаюся у будь – якій ситуації враховувати інтереси інших, а не тільки свої.

5.Я завжди намагаюся виконувати свої обіцянки.

6.Я контролюю свою поведінку у будь – якій ситуації.

Експрес аналіз: Підрахуйте усі позитивні відповіді на запитання.

Інтерпретація результатів

Від 1 до 2 – низький рівень відповідальності;

Від 3 до 4 – середній рівень відповідальності;

Від 5 до 6 – високий рівень відповідальності.

Вправа 2.«У колі» (10хв.). Усі бажаючі стають у коло. Кожен учасник має пройти по внутрішній стороні кола, затримавшись перед кожним членом групи, подивитися на нього, торкнутися і сказати, що думає про нього тільки з позитивної сторони.

 

Обговорення:

  • Які Ваші почуття після вправи?
  • Що відкрилося нового про себе та інших?
  • Що можна виправити у взаєминах з іншими?

Вправа 3. «Критика і похвала» (10хв.). На аркушах паперу напишіть заголовки: «Критика, з якою я погоджуюся», «Критика, з якою я не погоджуюся», «Похвала, з якою я погоджуюся», «Похвала з якою я не погоджуюся». Якщо комусь із Вас сказали: «Ти відповідальний курсант»», – і ви з цим погоджуєтеся, то зробіть у відповідній колонці запис.

         Стежте за тим, щоб ваші речення були оціночними, а не стверджували факт. Наприклад: «Ти спізнився на півгодини» стверджує факт, а речення «Завжди запізнюєшся» – дає оцінку. Тепер на звороті кожного аркуша напишіть своє ім’я і покладіть у центр кола. Далі кожен дістає чотири, але не свої аркуші. Ознайомтеся зі змістом записів і перевірте, чи ви дійсно знаєте, кому він належать. Тепер кожен почергово читає ці речення, звертаючись до їх авторів (без зачитуння заголовків).

Обговорення:

  • Кому дали характеристику відповідальної особи?
  • Хто схарактеризував себе як безвідповідальну особу?
  • Хто не писав про відповідальність взагалі?
  • Що важче було приймати критику чи похвалу?

Заняття №4. Я і відповідальна поведінка

Мета: дати можливість учасникам тренінгу проаналізувати власну поведінку і дійти висновку якою вона є.

Вправа 1. «Риси характеру» (10 хв.). Кожен з учасників тренінгу характеризує свої власні риси характеру. Ведучий слідкує чи відносять себе курсанти до відповідальних особистостей чи ні.

Обговорення: «Чи завжди Ви проявляєте відповідальність до себе?», «До інших?», «З якого часу Ви вважаєте що ця риса притаманна саме Вам (або не притаманна)?».

Вправа 2. «Рай та пекло» (5хв.). «Уявіть собі що рай та пекло тотожні з поняттям – відповідальність та безвідповідальність. Як Ви можете це пояснити та співвіднести. Наведіть власні приклади (учасники наводять приклади та пояснюють їх».

Вправа 3.«Мішень» (10 хв). Ведучий пропонує з паперу зробити м’яч і поцілити ним у мішень. Далі ведучий додає, що мішень це ваша мрія і відповідно вона може здійснитися або не здійснитися.

Обговорення: Що Ви зробити у даному випадку? Чи обдумані та виважені Ваші шляхи у житті? Чи відповідальна Ваша поведінка? Чи готові Ви змінити свою мрію чи не відмовитися від неї?

Вправа 4.«М’яч» (10 хв.).У руках ведучого м’ячі для гри у теніс. «Уявіть собі, що в мене у руках те, що залежить від вашої відповідальності, чи то істота, чи то якась мрія, життєва ціль тощо, яку Ви повинні спіймати, адже від цього залежить його подальше існування». Ведучий кидає м’яч, далі другий, доходить аж до третього.

Обговорення. Що Ви відчували коли ловили м’яч? Ваші відчуття коли був один м’яч, а коли їх стало більше? Чи відчували Ви свій обов’язок перед кимось чи чимось?

Вправа 5. «Як я бачу своє майбутнє» (10хв., проводиться на свіжому повітрі). Ведучий пропонує курсантам подумати і відповісти на питання, як кожен з них бачить своє майбутнє. Проводиться обговорення і кожен курсант формує свою мету життя. Ведучий обов’язково згадує про відповідальність: чи продумані кроки у житті кожного; чи відповідальна їхня позиція тощо. Після аналізу роздаються кульки на яких учасники пишуть свою мету життя і найзаповітнішу мрію і випускають їх у небо.

Заняття №5. Вчимося бути відповідальними

Мета: дати можливість учасникам тренінгу відчути відповідальність по відношенню до себе та до інших в схожих життєвих ситуація.

Вправа 1. «Плутанина» (10хв.). Учасники утворюють коло, обирають курсанта, який буде «павуком» та намагаються утворити плутанину, переплітаючи руки, ноги і т.д. Завдання «павука» розплутати цю плутанину.

Обговорення:

  • Які почуття виникали у Вас коли Вам не вдавалося розплутати плутанину?
  • Чи відчували Ви відповідальність за інших та власну значущість?
  • Які думки виникали у Вас?

Вправа 2. «Відповідальний курсант» (15 хв.). Ведучий пропонує учасникам на листочках паперу написати риси відповідального курсанта. Після колективного обговорення, курсанти об’єднуються у групи та на ватманах паперу зображують дане завдання. Після колективної роботи один з учасників малої коментує «відповідального курсанта».

Вправа 3. «Малюнок» (10 хв.). Ведучий роздає учасникам малюнки різного характеру (людина, книга, замок тощо), ватмани та кольорові фломастери, об’єднує курсантів у малі групи по три особи. При цьому він наголошує про величезну цінність даної роботи (для когось або для чогось). Завдання: одним фломастером на одному ватмані зобразити малюнок.

Обговорення:

  • Чи було важко працювати?
  • Якщо так то чому?
  • Чи відчували Ви відповідальність через величезну цінність даної роботи?
  • Які виникали у Вас почуття?

Вправа 4. «Подарунок» (5 хв.). Завдання полягає у наступному: за допомогою міміки, жестів, тобто невербальної комунікації подарувати іншим подарунок. По черзі кожен учасник виходить у центр кола та дарує подарунок, курсанти повинні відгадати що їм подаровано.

Підведення підсумків заняття(5хв.).

 


Заняття №6. Відповідальність у мені самому.

Мета: усвідомлення відповідальності та ототожнення її з власною особистістю.

Вправа 1. «Асоціації» (10хв.). Методом асоціацій пропонується визначити поняття «відповідальність». Наприлад: відповідальність – чисте повітря; відповідальність – це зірка, небо, життя тощо

Вправа 2. «Сутність відповідальності» (15 хв.). Ведучий роздає ватмани на яких по вертикалі написано слово «відповідальність». Учасники діляться на три групи та за кожною початковою літерою підбирають синонім до слова «відповідальність». По черзі групи висловлюють свої припущення. Діляться своїми враженнями.

Вправа 3. «Я відповідальний, тому що…» (10хв.). Учасникам тренінгу пропонується продовжити вираз, аналізуючи власне життя, коли на їхню думку вони проявили найбільшу відповідальність: «Я відповідальний тому, що…».

         Вправа 4. «Я повинен або я вибираю (я хочу)» (10хв.).

         Учасники тренінгу розбиваються на пари. Ведучий говорить: «Подивіться у свій список «Я мушу» і подумайте, що потрібно зробити, щоб воно перетворилося у «Я хочу» так, щоб Вам дійсно захотілося виконати ті чи інші обов’язки. Розкажіть про це своєму товаришу».

         Заняття №7. Прийняття власного «Я» та відповідальності за власне життя.

Мета: навчитися брати відповідальність за свої вчинки та життя і формувати на цій основі позитивне мислення.

Міні – лекція про те, як можна змінити ставлення до життя (15хв.)

         Як ти підходиш до завдання, яке не хочеш робити? Якщо ти боротимешся зі своїм небажанням, то воно від цього лише зростатиме. Твій внутрішній голос наказуватиме: «Я повинен добре навчатися», «Я повинен бути дисциплінованим », – а це означає, що господарем становища є не ти, а якісь моральні авторитети, яким ти повинен підкорятися.

         Пригадай, як ти нудьгуєш, коли викладач чи батьки починають моралізувати, як це тобі набридає, як при словах: «Ти повинен …», – у твоїй голові народжується протест: «Не буду!». Однак ти все ж підкоряєшся, хоча і почуваєшся ображеним, і малюєш собі свою роль з позиції жертви (часто прихованї). У будь – якому випадку формується почуття, що твої бажання та воля залежать не від тебе.

         Якщо ж ми собі обираємо те, чим будемо займатися, то почуваємося вільними людьми, проявляємо свою ініціативність та активність. Тому важливо відчувати відповідальність за сої вчинки та дії. Це дасть змогу уникнути боротьби з обов’язками, які накладають на нас інші. Для досягнення цього потрібно свідомо зосередитися на позитивних сторонах того, що необхідно виконати, і зробити все можливе для підтримки цієї мотивації.

Обговорення:

  • Чи були у Вас ситуації, коли хтось нав’язував Вам свою думку, чи змушував прийняти його позицію?
  • Як Ви вирішували дану ситуацію?
  • Як Ви почуваєтеся, коли не є «господарем» свого життя?

Вправа 1. «Заміна негативних думок на позитивні» (10хв.).

         Пригадай, коли ти мав невдачі, які і зараз мають вплив на твоє життя, поведінку та самопочуття. Напиши 5-10 таких речень. А тепер спробуй змінити негативні думки про себе та ці ситуації на позитивні. Проаналізуй з якими ситуаціями краще жити.

Міні – лекція «Моя доля. У чиїх вона руках?» (10хв.).

         Людей умовно можна поділити на дві групи: тих, хто причину своїх негараздів бачить у зовнішньому середовищі, інших людях, обставинах долі; і тих, хто шукає причин усіх подій у собі.

         Потрібно зазначити, що люди, їхні долі іноді бувають втягнені у вир історичних подій, які одна людина не може змінити і які впливають на її долю. Але більше шансів, на щастя мають ті, хто вірить, що в житті багато чого залежить від них самих. Корисно прийняти гіпотезу про те, що думки людини мають властивість притягувати події, обставини, які необхідні для її успішності, самореалізації, але вони можуть притягувати і те, що небажане, якщо ви будете думати, що з вами це неодмінно станеться. Тому важливо навчитися мислити позитивно: приймати відповідальність за свої вчинки і навіть у складних обставинах бачити і цінувати досвід який сприятиме вашій успішності.

Вправа 2. «Ситуації» (10хв.).

Поділіться на пари. Курсант А нехай згадає випадок, коли його не справедливо образили. Курсант Б має довести, що курсант А міг б уникнути цього, якби поводився по-іншому, і допомогти зрозуміти, який позитивний досвід він здобув. Курсант А може допомогти у цьому курсанту Б. Через 3 хвилини – зміна ролей.

         Обговорення.

  • Які почуття у вас виникли під час цієї вправи?
  • Чи набули ви нового життєвого досвіду?

Заняття №8. Прийняття відповідальності, як власної риси особистості

Мета: усвідомлення відповідальності, як власної риси особистості.

         Вправа 1. «Сильні сторони» (20хв.). Ведучий дає вказівки: спершу пригадай, що ти робиш добре, чим пишаєшся. Згадай свої успіхи в минулому та запиши: «Мої досягнення – це …» (3 – 5 хвилин).

         А тепер поділіться на пари. Кожен почерзі повинен розказати про свої успіхи. Після цього разом з учасниками поміркуйте над тим, які саме твої сильні сторони сприяли досягненню успіху. Запиши: «Мої сильні сторони – це …» (6-10 хвилин).

         Тепер кожен зачитує свої сильні сторони. І далі запитує у всіх: «Які ще сильні сторони ви у мене помітили?», «Що заважає мені користуватися своїми сильними сторонами та бути відповідальним у житті?». Запишіть: «Перешкоди у використанні моїх сильних сторін – це …».

         Обговорення: «Риси людини, яка приймає себе» (учням роздаються пам’ятки).

Риси людини, яка приймає себе:

  1. Твердо вірить у певні цінності та правила: готова захищати їх, навіть якщо група їх не приймає. Почувається настільки впевненою, що може змінити їх, якщо новий досвід і докази інших доведуть помилку.
  2. Здатна діяти згідно зі своїм досвідом, без перебільшеного почуття провини, навіть якщо інші засуджують.
  3. Не марнує часу на проживання з приводу того, що буде, що вже сталося і що діється зараз.
  4. Вірить, що зуміє зарадити собі, незважаючи на помилки та невдачі.
  5. Почувається рівною стосовно інших – ані гіршою, ані кращою, незалежно від відмінностей у здібностях, походженні, ставленні інших.
  6. Приймає свою цінність та цікавість для інших людей, принаймні для тих, чиє товариство обирає.
  7. Їй вдається приймати похвалу без удаваної скромності, компліменти без почуття провини.
  8. Чинить опір, коли хтось хоче над нею домінувати.
  9. Відверто висловлює думки і не приховує того, що нею керують імпульси та прагнення – від злості до кохання, від смутку до щастя, від глибокої відрази до повного прийняття.
  10. Уміє отримувати істинне задоволення від різних речей – праці, забави, творчого вираження себе, товариства та пустування.
  11. Чутлива до потреб інших людей, шанує існуючі звичаї і добре знає, що не може бути щасливою за рахунок інших.

Вправа 2. «Допомога іншому» (10хв.).

Напишіть на аркушах паперу «Я б хотів у собі краще зрозуміти …» і протягом 10 хвилин опишіть, що у вашій поведінці, у ваших взаєминах з іншими людьми, думках, почуттях вам найменш зрозуміло. Ви пишете для себе, тому не потрібно оприлюднювати того, чого Ви не хочете. Тепер виберіть одну із своїх проблем для обговорення. Розбийтеся на пари (бажано обирати партнера із схожою проблемою). Визначте, хто допомагає, а хто приймає допомогу. Використовуйте набуті знання, відкриті запитання, перефразування.

Обговорення:

  • Чим була корисне вправа?
  • Які висновки ви зробили обговорюючи себе?

Вправа – розминка 3. «Бліц – опитування» (10хв.). «Дайте відповідь на запитання. Відповідь повинна бути швидка та лаконічна».

«Відповідальність» – це…

«Обов’язок» – це…

«Свобода» – це…

«Довіра» – це

«Сумлінність» – це…

«Наполегливість» – це…

Домашнє завдання «Вірш про себе» (5 хв.).

Написати «Вірш про себе, продовжуючи перші фрази рядків вірша:

Я ніби, пташка, тому що…

Я можу бути вітерцем, тому, що

Перетворююся на тигра, коли…

Я ніби мурашка, коли…

Я – склянка води…

Я відчуваю, що я – скеля…

Я – стежка…

Я ніби риба…

Я – цікава книжка…

Я пісня…

Я миша…

Я ніби літера О…

Я світлячок…

Я відчуваю, що я смачний сніданок…

Невже це насправді я ?!

         Заняття № 9. Вибір – відповідальний крок у житті

Мета: сприяти формуванню у курсантів адекватної самооцінки і самоповаги, спрямованості на правильний та відповідальний вибір у майбутньому, розвиток мотиваційної сфери, програмування на успіх.

         Вправа 1. «Інтерв’ю» (10 хв.). (Мета: згуртування групи). Учасники об’єднуються в пари і по черзі беруть один в одного інтерв’ю:

  • ім’я;
  • три речі, які ти найбільше любиш у житті;
  • твоя мрія.

Кожен презентує свого співрозмовника.

         Бесіда «Шлях, який обираєш ти» (15хв.).

Мета: надання інформації про значення свідомого вибору в житті молодої людини.

         Кожен сам створює своє майбутнє, щодня роблячи вибір. Відповідальний чи ні цей вибір, залежить від Вас. Дорослішаючи, Ви приймаєте все більше самостійних рішень. Ваше майбутнє залежить тільки від Вас і вашого вибору. Вибір, який робите сьогодні, повинен бути відповідальним, усвідомленим, адже так вирішуєте саме Ви. Він має базуватися на розумінні, що сьогоднішні Ваші дії сформують майбутнє.

         Якщо хочете прожити своє життя повноцінно, не можна покладатися лише на щасливий випадок, і Ви здатні на це. За будь-якою обставиною, яку ви вважаєте щасливим випадком, прихований ланцюжок виборів зроблений Вами.

         Як Ви розумієте такі вислови?

1.Ми покликані бути архітекторами майбутнього, а не його жертвами (Б.Фулер).

2.Доля залежить не від змін, а від вибору. Її потрібно не чекати, а досягати (У. Братан).

         Вправа 2. «Запорука успіху» (10хв.).

         Учасники діляться на три групи. Завдання для груп:

  1. Чому завдячує успішна особистість, наприклад, відомий актор, спортсмен, лікар?
  2. Що потрібно людині, аби досягти великого успіху і визнання (популярності)?

Обговорення домашнього завдання «Вірш про себе» (10хв.).

Заняття №10. Я відповідальна особистість

            Мета: закріпити знання про відповідальність. Відчути себе відповідальною особою та вміти застосовувати цю якість у житті.

Вправа 1. «Життєвий план» (15 хв.). Учасникам пропонується подумати та зобразити свій життєвий план (роздаються кольорові фломастери та листки А4). Спочатку курсанти вносять свій проект інформації про складання плану дій та його реалізацію, а потім зображують його на папері. Відбувається захист планів.

Вправа 2. «Подіум» (10хв.). Учасникам потрібно уявити, що вони йдуть подіумом, і продемонструвати це відповідно до своєї ролі.

Варіанти ролей: кінозірка, Президент країни, курсант після успішного складання іспитів, Королева Британії, наречена, відомий діяч мистецтва, фотомодель, відомий лікар, чемпіон світу, космонавт, відомий музикант, бізнесмен, щаслива дитина, мільйонер, професор.

Запитання для обговорення:

  • Чи важко було виконати завдання? Які труднощі у Вас виникли?
  • Як саме Ваша постава, хода, міміка змінилася, коли ви перевтілювалися у той чи інший образ?
  • Під час якого соціального статусу Ви більше проявляли відповідальність?

Поділіться відчуттями від нового стану. Спробуйте запам’ятати тілесні відчуття, це допоможе Вам почуватися впевненим та відповідальним у будь-яких ситуаціях.

 

Вправа 3. «Мій внесок» (10хв.).

Який би особистий внесок ви хотіли б зробити у діяльність

  • взводу,
  • курсу,
  • факультету,
  • інституту;
  • суспільства;
  • науки;
  • мистецтва.

Запитання: «Чи відповідальна Ваша позиція?».

Учасники пишуть на стікерах свої думки та вивішують їх на дошку.

Рефлексія.

Вправа 4. «Соняшник» (10 хв.).

Мета: створення позитивного емоційного фону, прощання учасників з групою.

Хід вправи. Сядьте в коло (грає повільна музика). Закрийте очі. Згадайте про те, якими ви прийшли на перше заняття. Тепер відкрийте очі і повільно піднімайтеся…

Відчуйте, як ви поступово перетворюєтеся в єдину, дружну групу. Станьте ближче один до одного. Звузьте коло, щоб стати щільно один до одного. Покладіть руки на плечі своїм сусідам…

Уявіть собі, що всі ви – це квітка, яка повільно погойдується від вітру. Закрийте очі і повільно качніться вліво, а потім вправо. Відкрийте очі і погляньте на усіх учасників. Зустріньтеся очима з кожним з них.

Тепер знову закрийте очі і зніміть руки з плечей сусідів…

Усвідомте, що соняшник уже дозрів, і кожен із вас перетворився в самостійне соняшникове зернятко…

Відійдіть з закритими очима на декілька кроків назад і повільно розверніться…

Відчуйте, що вітер відносить вас далеко від соняшника. Але у вас є енергія, відчуйте її у своєму тілі…

Скажіть самі собі: « Я відповідальна особистість…».

Тепер повільно відкрийте очі.

Робота в нашій групі завершена.

 

Бажаю Вам щастя та успіхів у житті!