Висновки до другого розділу

Аналіз наукової літератури із проблеми дослідження дозволив констатувати, що вагому роль у визначенні вихованості професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту посідають критерії, які визначаємо як об’єктивні і чіткі ознаки, на основі яких здійснюється оцінка рівня вихованості професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту. Встановлено, що показник – це визначений кількісний чи якісний прояв ознаки, який визначає оцінку, рівень, стиль вимірювання величини.

У процесі дослідження виокремлено мотиваційно-ціннісний, когнітивно-пізнавальний, діяльнісно-практичний критерії вихованості професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту.

Мотиваційно-ціннісний критерій базується на мотивації (професійній та навчальній), інтегрує у собі установки, ціннісно-орієнтаційні потреби у професійній діяльності та передбачає усвідомлення того, наскільки важливим для майбутнього фахівця цивільного захисту є виконання службового обов’язку. Показниками цього критерію визначено: ціннісні орієнтації, мотивація до професійної діяльності, потреба у реалізації власного потенціалу.

Когнітивно-пізнавальний критерій передбачає розуміння майбутнім фахівцем цивільного захисту самого предмета професійної відповідальності, розширення і поглиблення інформації про правила та норми професійно-відповідальної поведінки. Здатність до пізнання, навчальна активність, професійний досвід визначені показниками цього критерію.

Діяльнісно-практичний критерій репрезентує уміння та навички відповідальної поведінки у професійній діяльності і передбачає розвиток у майбутнього фахівця цивільного захисту професійної активності, адекватної самооцінки та самореалізації власних можливостей. Показниками цього критерію визначено: організаторські якості, активність в аудиторній та позааудиторній роботі, самоконтроль.

Професійна відповідальність як інтегративна якість особистості майбутнього фахівця цивільного захисту представлена у трирівневій шкалі (початковий, середній та високий рівні).

На етапі констатувального експерименту відповідно до виокремлених критеріїв та показників рівнів вихованості професійної відповідальності було визначено стан вихованості означеного утворення у майбутніх фахівців цивільного захисту в ЕГ та КГ, а саме:; початковий рівень вихованості професійної відповідальності мали 54,78 % курсантів ЕГ та 53,86 % – КГ; середньому рівню відповіла вихованість професійної відповідальності у 29,94 % досліджуваних ЕГ та 31,48 % – КГ; високому рівню – 15,28 % курсантів ЕГ та 14,66 % – КГ.

Встановлено, що рівень вихованості професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту є недостатнім для ефективного виконання завдань професійної діяльності у сфері цивільного захисту. Виявлено основні проблеми та недоліки у вихованні професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту, серед яких: недостатня мотивація до професійної та навчальної діяльності; низкий рівень знань: про сутність та предмет професійної відповідальності; норми та правила, що регулюють професійну діяльність; зміст професійних завдань та обов’язків працівників цивільного захисту; недостатній рівень організаторських якостей; недостатній рівень самоконтролю.

Узагальнені результати продемонстрували стихійність виховної діяльності у зазначеному напрямі, що спричинює виховання почуття безвідповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту. Зазначені факти спонукали до проведення цілеспрямованого дослідження у галузі оптимізації виховного процесу, спрямованого на виховання високого рівня професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту у освітньому просторі профільного ВНЗ.

Основні результати дослідження другого розділу представлено у публікаціях автора [116, 117, 119, 121, 124].