Висновки до другого розділу

Проведений аналіз навчальних планів і програм підготовки майбутніх економістів показав, що основні дисципліни, які вивчають студенти економічних спеціальностей, мають певний еколого-освітній потенціал. Обговорення екологічних проблем під час вивчення цих дисциплін, можуть внести певний вклад у формування в студентів наукових екологічних понять.

У загальному обсязі дисциплін, у межах нормативного змісту освіти, аналіз тем еколого-економічного спрямування свідчить про їх високу питому вагу, але, варто зазначити, що вони мають порівняно «другорядний» характер та виконують швидше допоміжну роль. Саме такий підхід заважає надати екологічній складовій у навчально-виховному процесі підготовки еконо­містів роль вектора, який визначає стратегічним напрямом формування в них екологічного світогляду.

Для дослідження рівня сформованості екологічного світогляду було обрано методику анкетного опитування, згідно з результатами якої більшість студентів уважають важливим для себе вивчення екології, вони погоджуються з тим, що екологію необхідно використовувати в усіх економічних дисциплінах, упевнені, що екологія необхідна для формування світогляду економіста.

Дані пілотажного дослідження свідчать також про недостатній базовий рівень екологічного світогляду, про те, що визначена мета екологічної освіти та виховання не завжди досягається.

Загалом виявилося, що рівень свідомого, відповідального ставлення до природи є недостатнім. У більшості студентів не сформовано систему екологічних цінностей, стійких екологічних переконань, відповідної установки на екологоорієнтовану поведінку в навколишньому середовищі, готовність до конкретних дій. Виявлено значну розбіжність між обсягом знань і глибиною їх засвоєння, оскільки вони не перейшли в переконання – основу екологічного світогляду.

Серед чинників, які негативно впливають на формування екологічного світогляду у навчально-виховному процесі ВНЗ визначено такі: недос­татність самих знань про механізми функціонування біосфери, щоб управляти ними, чітко уявляти всі наслідки застосування потужних засобів впливу на природу; відсутність дисципліни «Екологія» в навчальних планах підготовки економістів; питання екології не послідовно, а відособлено відображені в освітньо-професійній програмі підготовки економістів, матеріали підручників природничого та гуманітарного спрямування для підготовки економістів мають узагальнюючий характер.

Для дослідження проблеми формування екологічного світогляду студентів економічних спеціальностей було проведено педагогічний експеримент в три етапи: організаційно-прогностичний, що дозволив констатувати стан аналізованої проблеми, яка передбачає осмислення й формулювання мети, розробити пропозиції робочі гіпотези, забезпечити матеріальну базу проведення експерименту, розподілити завдання між викладачами-експериментаторами. Організаційно-практичний етап передбачав реалізацію нових ідей та методик формування екологічного світогляду студентів економічних спеціальностей. На узагальнюючому етапі узагаль­нено та оформлено результати педагогічного експерименту.

Констатувальний етап експерименту показав низький рівень сформованості екологічного світогляду студентів за мотиваційно-ціннісним, когнітивно-інтелектуальним, практично-діяльнісним критеріями в експери­ментальній та контрольній групах.

Отже, отримані під час констатувального експерименту матеріали та їх аналіз дозволили виявити і встановити пряму залежність між якістю знань студентів, станом викладання тем екологічного спрямування у ВНЗ при підготовці студентів економічних спеціальностей і практикою підготовки майбутнього фахівця до екологоорієнтованої діяльності:

  • при вирішенні запропонованих завдань студентам не вистачає екологічних знань, вони виконують не всі дії;
  • безсистемність використання знань та виконання дій(тобтозазначені дії студенти виконуютьне послідовноі безрозуміння всієїсистеми дійцілком);
  • недостатня усвідомленість екологічних знань, виконання дій і неможливість їх логічного обґрунтування;
  • відсутність узагальненості екологічних знань та дій, тобтоневміннявикористати знання в конкретних діях та інших типахзавдань.

Отримані результати дали можливість обґрунтувати педагогічні умови формування екологічного світогляду студентів економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах.

Результати другого розділу дослідження висвітлено в публікаціях автора [61; 66; 67; 68; 69].