Висновки до першого розділу

Аналіз психолого-педагогічної теорії із проблеми виховання майбутніх фахівців цивільного захисту дозволив зробити такі висновки.

Виховання майбутнього фахівця цивільного захисту в умовах вищого навчального закладу – це цілеспрямований, планомірний і організований вплив на особистість курсанта / студента з метою формування та удосконалення комплексу його професійно важливих якостей у відповідності до вимог майбутньої професійної діяльності.

Особливостями процесу сучасного виховання майбутніх фахівців цивільного захисту в умовах профільного ВНЗ є: чітка регламентація всієї життєдіяльності у відповідності до положень, статутів, наказів, законодавчих та нормативно-правових актів, що визначають специфіку діяльності Державної служби України з надзвичайних ситуацій; службово-професійна спрямованість – підготовка фахівців до виконання спеціальних обов’язків із захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та їх наслідків; здійснення у процесі виховання морально-психологічної підготовки до дій у екстремальних умовах; постійне перебування у курсантських колективах, що мають спеціальну організацію, статутні відносини, своєрідний побут (режим, дотриманням уставу, обмеження певних свобод, нехарактерних для інших категорій студентів тощо). Доведено, що виховання у процесі профільної підготовки майбутніх фахівців цивільного захисту має бути орієнтоване на формування почуття відповідальності як ключової особистісної якості майбутніх фахівців такого профілю, зважаючи на домінантність прийняття відповідальних рішень у надзвичайних ситуаціях.

Наукову категорію «професійна відповідальність майбутніх фахівців цивільного захисту» трактується як інтегральна особистісна якість, що виявляється у процесі діяльності, пов’язана з наявністю соціальних цінностей та специфічних професійних норм і правил, детермінованих умовами служби цивільного захисту; охоплює усвідомлення предмету відповідальності, уміння добирати та реалізовувати правильний спосіб поведінки, готовність відповідати за його результат та наслідки.

Виокремлено три взаємопов’язані компоненти у структурі професійної відповідальності майбутніх фахівців цивільного захисту, а саме: мотиваційний (ієрархія мотивів професійно відповідальної поведінки, прагнення до реалізації відповідальних учинків, потреби досягнення та самореалізації у професійній діяльності у сфері цивільного захисту); когнітивний (знання про сутність та предмет професійної відповідальності, норми та правила, що регулюють професійну діяльність, зміст професійних завдань та обов’язків працівників цивільного захисту); діяльнісний (уміння обирати та реалізовувати певний спосіб поведінки, прогнозувати свої дії та їх наслідки, контролювати та регулювати свою поведінку у сфері цивільного захисту).

Основні результати дослідження першого розділу було представлено у публікаціях автора [113, 114, 120, 123, 125].