Висновки до третього розділу

На основі аналізу отриманої інформації, пропозицій викладачів, студентів обґрунтовано й поетапно реалізовано такі педагогічні умови, які разом вдосконалюють процес формування екологічного світогляду студентів економічних спеціальностей під час їх навчання та виховання у вищому навчальному закладі: насичення змісту економічних дисциплін екологічним матеріалом з метою формування складників екологічного світогляду (екологічних знань, почуттів, ставлень, поглядів, переконань, спрямованості); системна мотивація студентів-економістів на оволодіння екологічними цінностями для практичного застосування екологічних знань, умінь і навичок з охорони, збереження та відтворення природних ресурсів; активізація позааудиторної виховної роботи екологоорієнтованого спрямування з метою набуття досвіду взаємодії з природним середовищем.

Педагогічні умови формування екологічного світогляду студентів економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах реалізовувалися в три етапи: орієнтаційний, засвоєння, перетворення.

Метою орієнтаційного етапу було створення умов для формування в студентів економічних спеціальностей екологічного світогляду, формування у них позитивної спрямованості на екологоорієнтовану діяльність. Формами досягнення поставленої мети на цьому етапі були лекційні та семінарські заняття, які носили орієнтаційний, міждисциплінарний, тематичний характер. На першому етапі формувалися екологічні знання в рамках дисциплін «Менеджмент» (із уведенням до програми теми «Екологічний менеджмент»), «Економіка підприємства» (із уведенням до програми теми «Економічні основи екології»), «Регіональна економіка» (проведення семінарського заняття на тему: «Екологічні проблеми регіонального природоко­ристування»).

Метою етапу освоєння стало оволодіння студентами екологічними цінностями, ідеалами, апробація наявних знань і вмінь в умовах, що моделюють використання екологічних знань у майбутній професійній діяльності. Для досягнення цієї мети використовувалися такі методи: вирішення проблемних ситуацій, діалог між студентами і викладачем, ділові, імітаційні ігри та інші активні методи навчання і виховання. На другому етапі впроваджувався спецкурс «Основи екології та економіки природо­користування».

На першому та другому етапах ми використовували можливості окремих економічних дисциплін, посиливши екологічну світоглядну спрямованість їхнього змісту.

На третьому етапі ‑ перетворення – ми ставили за мету формування саморозвитку екологічного світогляду на особистісному рівні. На цьому етапі було розроблено методичні рекомендації щодо самостійної еколого­орієнтованої діяльності. Для активного впливу на становлення екологічного світогляду під час експериментальної роботи ми проводили виховні заходи природоохоронного змісту, які дозволяють студентам не тільки отримувати готову інформацію, а й підштовхують їх до самостійного поповнення своїх знань та пошуку оригінальних рішень поставлених завдань. Отримані знання і сформовані вміння розвиваються при подальшому вивченні економічних дисциплін.

Ефективність реалізації педагогічних умов визначалася на підставі аналізу виконання завдань після формувального експерименту, результати якого показали збільшення кількості студентів з високим рівнем сформованості екологічного світогляду в експериментальній групі, в той час, як у контрольній групі цей же показник не надто збільшився.

Результати дослідження свідчать про динамічні позитивні зміни показників сформованості екологічного світогляду студентів експеримен­тальних груп під впливом запропонованих експериментальних нововведень.

Результати третього розділу дослідження висвітлено в публікаціях автора [62; 71; 72; 73; 74].